Gemeente Haacht kiest er voor om een belasting te heffen op de voor het publiek toegankelijke ruimten voor het uitoefenen van beroepsactiviteiten door ondernemers, gelegen binnen het afgebakend kernwinkelgebied van de gemeente, opdat de extra middelen die de gemeente met deze belasting ontvangt, kunnen gebruikt worden om nieuwe en/of bestaande initiatieven in het kader van centrum-management binnen de perimeter van het belastinggebied vorm te geven. Dit omvat naast ondersteuning van publiciteit voor het centrum ook maatregelen ten behoeve van iedere economische activiteit in het centrum.
Financieel
Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van alle belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.
Feitelijke context en nevendoelen
De belastbare grondslag of het belastbaar feit
De gemeente heft een jaarlijkse belasting op de voor het publiek toegankelijke ruimten voor het uitoefenen van beroepsactiviteiten door ondernemers, gelegen binnen het afgebakend kernwinkelgebied van de gemeente Haacht.
Artikel 2
De belastbare periode
De belasting wordt geheven voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031.
Artikel 3
Definities
Voor de toepassing van dit belastingreglement wordt verstaan onder
1. Publiek toegankelijke ruimte: elke ruimte, vanaf de toegangsdeur, die voor het publiek rechtstreeks of visueel toegankelijk is, zoals bv. etalageruimten, wacht- en ontvangstlokalen (al dan niet op afspraak), verkoopruimten, kabinetten en burelen waar administratieve of lichamelijke beroepsprestaties worden geleverd, het restaurant- of tavernegedeelte, ...
2. Beroepsactiviteit: elke activiteit die op duurzame wijze, zijnde met een zekere regelmaat, wordt verricht en een inkomen kan opleveren in de zin van het Wetboek van de inkomstenbelastingen (WIB), zelfs al wordt deze uitgeoefend via een tussenpersoon. Het betreft dus activiteiten die winsten, baten of bezoldigingen kunnen opleveren, waarbij het niet vereist is dat er een winstoogmerk wordt nagestreefd.
3. Vrij beroep: een dienstverlenend beroep, waarbij alle zelfstandige beoefenaars beantwoorden aan volgende kwalitatieve kenmerken:
- de dienstverlening bestaat hoofdzakelijk uit een intellectuele prestatie;
- dit vergt een belangrijke voorafgaande opleiding en permanente vorming;
- de beoefenaar draagt persoonlijke verantwoordelijkheid;
- de dienstverlening gebeurt op een onafhankelijke wijze: de beoefenaar handelt daarbij zowel in het belang van de opdrachtgever, cliënt of patiënt, als in het algemeen belang;
- de beroepsuitoefening is onderworpen aan een deontologie, die in het beroepsstatuut vastgelegd is, hetzij bij wet, hetzij bij autonome beslissing van de betrokken beroepsorganisatie. Dit beroepsstatuut beoogt het garanderen en bevorderen van de professionaliteit, de kwaliteit en de vertrouwensrelatie met de opdrachtgever, cliënt of patiënt.
4. Wervende reclame: een reclamevorm die is ontworpen om de aandacht te trekken, interesse te wekken en consumenten te overtuigen om een gewenste actie te ondernemen, zoals bv. een aankoop of aanmelding. De wijze waarop deze reclame gemaakt wordt is daarbij van geen belang (via een uitstalraam, vitrine, affiche aan het raam, etalage, uitstalkast,…). Ook het louter afbeelden en/of zichtbaar uitstallen van de verkochte producten wordt beschouwd als het maken van wervende reclame.
Artikel 4
De belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die op 1 januari van het belastingjaar een publiek toegankelijke ruimte uitbaat, voor de uitoefening van een beroepsactiviteit die binnen de verder omschreven gebiedsomschrijving van het handelscentrum gelegen is.
Artikel 5
Hoofdelijkheid
Indien er meerdere natuurlijke of rechtspersonen zijn die de publiek toegankelijke ruimte uitbaten, zijn deze allen hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de totale belastingschuld. Dit betekent dat het volledige bedrag van de belasting bij één van hen kan worden opgeëist.
Artikel 6
Berekeningsgrondslag en tarief
De belasting wordt per vestiging berekend op basis van het aantal vierkante meter oppervlakte publiek toegankelijke ruimte voor de uitoefening van de beroepsactiviteit (netto-beroepsoppervlakte). Een gedeelte van een vierkante meter wordt voor een vierkante meter aanzien.
Het tarief van de belasting wordt opgedeeld in categorieën, volgens de oppervlakte en ligging van de publiek toegankelijke ruimte voor het uitoefenen van een beroepsactiviteit in het beschreven handelsgebied.
Het basistarief bedraagt:
Deze bedragen worden niet geïndexeerd.
De gebiedsomschrijving van het handelscentrum wordt opgedeeld in 3 zones:
De belasting is ondeelbaar en voor het gehele belastingjaar verschuldigd op basis van de toestand op 1 januari van het belastingjaar.
Artikel 7
Vrijstellingen
Van de belasting worden vrijgesteld:
1. De startende ondernemingen, gedurende het eerste jaar van uitbating van hun vestiging
2. De natuurlijke persoon of rechtspersoon die zijn/haar vestiging gedurende het belastingjaar slechts dertig dagen of minder heeft kunnen uitbaten
3. Beoefenaars van vrije beroepen, met uitzondering van diegenen die zichtbaar vanaf de openbare weg wervende reclame maken
4. Overheidsdiensten
Artikel 8
Wijze van inning
De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.
De belasting moet betaald worden binnen de twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
Artikel 9
Aangifteplicht
De belastingplichtige moet ten laatste op 31 mei van ieder aanslagjaar aangifte doen van de voor het publiek toegankelijke ruimte op een door het gemeentebestuur aangeboden formulier
- op volgend adres: Wespelaarsesteenweg 85, 3150 Haacht
- of via het mailadres: fin@haacht.be
- of op digitale wijze via: https://www.haacht.be/handelaarstaks.
De belastingplichtige ontvangt van het gemeentebestuur een aangifteformulier dat behoorlijk ingevuld en ondertekend moet worden teruggestuurd. Een belastingplichtige die geen aangifteformulier heeft ontvangen, moet dit zelf aanvragen via fin@haacht.be of telefonisch via 016 / 26 94 00.
Het gemeentebestuur kan aan de belastingplichtige een “voorstel van aangifte” bezorgen: een vooraf ingevuld aangifteformulier dat de door de gemeente reeds gekende gegevens bevat.
- Als de gegevens op dit voorstel onjuist of onvolledig zijn of niet overeenstemmen met de
belastbare toestand op 1 januari van het aanslagjaar moet de belastingplichtige ten laatste op
31 mei van het aanslagjaar, het voorstel verbeterd en vervolledigd terugsturen. Het tijdig
teruggezonden en gecorrigeerde of aangevulde voorstel van aangifte, geldt in dat geval als
aangifte.
- Als de gegevens op dit voorstel overeenstemmen met de belastbare toestand op 1 januari van
het aanslagjaar, is de belastingplichtige niet verplicht dit formulier tegen 31 mei van het aanslagjaar terug te sturen. In dat geval is automatisch aan de aangifteplicht voldaan en
wordt de belasting gevestigd op basis van de gegevens vermeld op het toegestuurde voorstel
van aangifte.
Artikel 10
Belastingverhoging
Bij gebrek aan aangifte binnen de termijn als vermeld in artikel 9, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte, kan de belasting ambtshalve worden gevestigd.
In geval van een ambtshalve aanslag wordt de belasting gevestigd op basis van gegevens waarover de gemeente beschikt.
Voor de belasting ambtshalve wordt gevestigd, brengt het college van burgemeester en schepenen de belastingplichtige met een aangetekende brief op de hoogte van de redenen waarom ze gebruik maakt van deze procedure, de elementen waarop de belasting is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van die elementen en het bedrag van de belasting. De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen vanaf de derde werkdag die volgt op de verzending van die kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
In het geval van de ambtshalve vestiging van de belasting wordt de belasting verhoogd met 20%. Het bedrag van deze verhoging wordt gelijktijdig en samen met de ambtshalve belasting ingekohierd.
Artikel 11
Bezwaarmogelijkheid
De belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger kan een gemotiveerd en (digitaal) ondertekend bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaarschrift kan op volgende wijzen worden ingediend:
Deze indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van de verzending van het aanslagbiljet.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbevestiging gegeven, binnen de vijftien dagen na de indiening ervan.
Artikel 12
Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2026 en vervangt alle voorafgaande reglementen met betrekking tot het belasten van de voor het publiek toegankelijke ruimten voor het uitoefenen van beroepsactiviteiten door ondernemers, gelegen binnen het afgebakend kernwinkelgebied van de gemeente Haacht.
Artikel 13
Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.