Terug
Gepubliceerd op 23/12/2025

2025_GR_00405 - Belastingen - Dienstjaren 2026-2031 - Gemeentelijk belastingreglement op de voor het publiek toegankelijke ruimten voor het uitoefenen van beroepsactiviteiten door ondernemers, gelegen binnen het afgebakend kernwinkelgebied van de gemeente Haacht - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 22/12/2025 - 20:05 Raadzaal
Datum beslissing: di 23/12/2025 - 01:39
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Belastingreglement.
  • Bijkomende aanslagvoet: Nee

Samenstelling

Aanwezig

Steven Swiggers, Burgemeester; Karin Jiroflee, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Dieter Vanbesien, Raadslid; Luc De Bie, Raadslid; Frank Vannetelbosch, Vierde schepen; Bert Francois, Raadslid; Bernard Lemaitre, Raadslid; Nico Bogaerts, Raadslid; Brigitte Mouligneau, Raadslid; Pascal Vandenhoudt, Raadslid; Veva Daniels, Raadslid; Annik Olbrechts, Raadslid; Benny Van Goolen, Raadslid; Kristel Godyns, Eerste schepen; Ine Vanhove, Raadslid; Anne Labro, Raadslid; Wilfried Van Noten, Raadslid; Marleen Wouters, Raadslid; Annemie Buedts, Raadslid; Eddy Ghenne, Raadslid; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur; Annelotte Van Meldert, Voorzitter

Verontschuldigd

Marian Ursi, Raadslid; Tim Timmermans, Vijfde schepen; Jolien Beerens, Raadslid

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Annelotte Van Meldert, Voorzitter
2025_GR_00405 - Belastingen - Dienstjaren 2026-2031 - Gemeentelijk belastingreglement op de voor het publiek toegankelijke ruimten voor het uitoefenen van beroepsactiviteiten door ondernemers, gelegen binnen het afgebakend kernwinkelgebied van de gemeente Haacht - Goedkeuring 2025_GR_00405 - Belastingen - Dienstjaren 2026-2031 - Gemeentelijk belastingreglement op de voor het publiek toegankelijke ruimten voor het uitoefenen van beroepsactiviteiten door ondernemers, gelegen binnen het afgebakend kernwinkelgebied van de gemeente Haacht - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Gemeente Haacht kiest er voor om een belasting te heffen op de voor het publiek toegankelijke ruimten voor het uitoefenen van beroepsactiviteiten door ondernemers, gelegen binnen het afgebakend kernwinkelgebied van de gemeente, opdat de extra middelen die de gemeente met deze belasting ontvangt, kunnen gebruikt worden om nieuwe en/of bestaande initiatieven in het kader van centrum-management binnen de perimeter van het belastinggebied vorm te geven. Dit omvat naast ondersteuning van publiciteit voor het centrum ook maatregelen ten behoeve van iedere economische activiteit in het centrum.

Argumentatie

Financieel

Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van alle belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.

Feitelijke context en nevendoelen

  • Gemeente Haacht wenst nieuwe en/of bestaande initiatieven in het kader van centrum-management binnen de perimeter van het belastinggebied vorm te geven. Centrum-management dient hierbij in de ruime betekenis van het woord opgevat te worden en omvat naast ondersteuning van publiciteit voor het centrum ook maatregelen ten behoeve van iedere economische activiteit in het centrum. Hierbij moet onder andere gedacht worden aan signalisatie, acties rond mobiliteit en verkeersleefbaarheid, acties rond belevingswaarde van het centrum, het voeren van een antileegstandbeleid en ondersteuning van duurzaam ondernemen;
  • Het is redelijk de (rechts)personen die voordeel halen uit de initiatieven die de gemeente neemt in verband met centrum-management projecten in het kernwinkelgebied, te laten bijdragen in de kosten ervan;
  • Het kernwinkelgebied wordt als commerciële kernzone beschouwd en objectief afgebakend;
  • Het is aangewezen om het belastingtarief te differentiëren naargelang de ligging en de oppervlakte van de voor het publiek toegankelijke ruimten, waarbij een redelijke verhouding tussen het oppervlakte- en liggingscriterium en de tarieven van de belasting wordt nagestreefd:
    • de drie afgebakende zones zijn opgedeeld naarmate de meer aantrekkelijke en gunstigere ligging; hierbij wordt ook rekening gehouden met de mate waarin men geacht wordt voordeel te halen uit de diverse initiatieven inzake handelsondersteuning;
    • de oppervlakte van de publiek toegankelijke ruimten van commerciële vestigingen is grotendeels bepalend voor het commercieel profiel en de uitstraling van de zaak; hiermee wordt ook rekening gehouden met het bijdragend vermogen van de commerciële vestiging;
  • Het is voor de categorie van de vrije beroepen veel minder evident om vast te stellen of zij een voordeel halen uit het centrum-management dat door de gemeente gevoerd wordt en/of de initiatieven die worden genomen ter versterking van het kernwinkelgebied. Men mag ervan uitgaan dat vrije beroepers die zichtbaar vanaf de openbare weg wervende reclame maken ter aanprijzing van de diensten en/of goederen die worden aangeboden, eveneens – zoals een commerciële vestiging – voordeel halen uit het centrum-management en de handelsondersteunende projecten;
  • Het is billijk om een vrijstelling van belasting te voorzien voor de natuurlijke of rechtspersoon die zijn/haar vestiging gedurende het aanslagjaar slechts dertig dagen of minder heeft kunnen uitbaten, daar zij slechts een beperkt voordeel halen uit het centrum-management en de handelsondersteunende projecten;
  • De gemeente acht het eveneens gepast te voorzien in een vrijstelling van belasting voor het eerste jaar van uitbating, teneinde startende ondernemingen te stimuleren zich te vestigen in het kernwinkelgebied.

Juridische grond

  • Grondwet, art. 170, § 4
  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

De gemeenteraad keurt het volgende besluit goed met 16 ja-stemmen (Karin Jiroflee, Frank Vannetelbosch, Steven Swiggers, Tom Van der Auwera, Nico Bogaerts, Luc De Bie, Bert Francois, Annelotte Van Meldert,  Pascal Vandenhoudt, Annik Olbrechts, Benny Van Goolen, Kristel Godyns, Anne Labro; Wilfried Van Noten; Ine Vanhove; Marleen Wouters) tegen 5 neen-stemmen (Bernard Lemaitre, Brigitte Mouligneau, Dieter Vanbesien, Veva Daniels, Annemie Buedts) en 1 onthouding (Eddy Ghenne).
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De belastbare grondslag of het belastbaar feit

De gemeente heft een jaarlijkse belasting op de voor het publiek toegankelijke ruimten voor het uitoefenen van beroepsactiviteiten door ondernemers, gelegen binnen het afgebakend kernwinkelgebied van de gemeente Haacht.


Artikel 2

De belastbare periode

De belasting wordt geheven voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031.


Artikel 3

Definities

Voor de toepassing van dit belastingreglement wordt verstaan onder

1. Publiek toegankelijke ruimte: elke ruimte, vanaf de toegangsdeur, die voor het publiek rechtstreeks of visueel toegankelijk is, zoals bv. etalageruimten, wacht- en ontvangstlokalen (al dan niet op afspraak), verkoopruimten, kabinetten en burelen waar administratieve of lichamelijke beroepsprestaties worden geleverd, het restaurant- of tavernegedeelte, ...

2. Beroepsactiviteit: elke activiteit die op duurzame wijze, zijnde met een zekere regelmaat, wordt verricht en een inkomen kan opleveren in de zin van het Wetboek van de inkomstenbelastingen (WIB), zelfs al wordt deze uitgeoefend via een tussenpersoon. Het betreft dus activiteiten die winsten, baten of bezoldigingen kunnen opleveren, waarbij het niet vereist is dat er een winstoogmerk wordt nagestreefd.

3. Vrij beroep: een dienstverlenend beroep, waarbij alle zelfstandige beoefenaars beantwoorden aan volgende kwalitatieve kenmerken:
- de dienstverlening bestaat hoofdzakelijk uit een intellectuele prestatie;
- dit vergt een belangrijke voorafgaande opleiding en permanente vorming;
- de beoefenaar draagt persoonlijke verantwoordelijkheid;
- de dienstverlening gebeurt op een onafhankelijke wijze: de beoefenaar handelt daarbij zowel in het belang van de opdrachtgever, cliënt of patiënt, als in het algemeen belang;
- de beroepsuitoefening is onderworpen aan een deontologie, die in het beroepsstatuut vastgelegd is, hetzij bij wet, hetzij bij autonome beslissing van de betrokken beroepsorganisatie. Dit beroepsstatuut beoogt het garanderen en bevorderen van de professionaliteit, de kwaliteit en de vertrouwensrelatie met de opdrachtgever, cliënt of patiënt.

4. Wervende reclame: een reclamevorm die is ontworpen om de aandacht te trekken, interesse te wekken en consumenten te overtuigen om een gewenste actie te ondernemen, zoals bv. een aankoop of aanmelding. De wijze waarop deze reclame gemaakt wordt is daarbij van geen belang (via een uitstalraam, vitrine, affiche aan het raam, etalage, uitstalkast,…). Ook het louter afbeelden en/of zichtbaar uitstallen van de verkochte producten wordt beschouwd als het maken van wervende reclame.

 

Artikel 4

De belastingplichtige

De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die op 1 januari van het belastingjaar een publiek toegankelijke ruimte uitbaat, voor de uitoefening van een beroepsactiviteit die binnen de verder omschreven gebiedsomschrijving van het handelscentrum gelegen is. 


Artikel 5

Hoofdelijkheid

Indien er meerdere natuurlijke of rechtspersonen zijn die de publiek toegankelijke ruimte uitbaten, zijn deze allen hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de totale belastingschuld. Dit betekent dat het volledige bedrag van de belasting bij één van hen kan worden opgeëist.

 

Artikel 6

Berekeningsgrondslag en tarief

De belasting wordt per vestiging berekend op basis van het aantal vierkante meter oppervlakte publiek toegankelijke ruimte voor de uitoefening van de beroepsactiviteit (netto-beroepsoppervlakte). Een gedeelte van een vierkante meter wordt voor een vierkante meter aanzien.

Het tarief van de belasting wordt opgedeeld in categorieën, volgens de oppervlakte en ligging van de publiek toegankelijke ruimte voor het uitoefenen van een beroepsactiviteit in het beschreven handelsgebied.

Het basistarief bedraagt:

  • 300 euro voor vestigingen met een netto-beroepsoppervlakte kleiner dan 250m²
  • 500 euro voor vestigingen met een netto-beroepsoppervlakte groter of gelijk aan 250m²

Deze bedragen worden niet geïndexeerd.

De gebiedsomschrijving van het handelscentrum wordt opgedeeld in 3 zones:

  • In zone 1 wordt het tarief vastgesteld op 100% van het basistarief:
    • Werchtersesteenweg van de Markt tot het rond punt met de Kloosterstraat en Lombaardenlaan
    • Markt
    • Stationsstraat van de Markt tot de Mercatorlaan
    • Keerbergsesteenweg van de Markt tot het kruispunt met de Sint-Remigiusweg
    • Vekestraat
    • Parking Lombaarden (Petrus Mertensweg) en de Sint-Remigiusweg (parking Klapgat)
  • In zone 2 wordt het tarief vastgesteld op 80% van het basistarief:
    • Stationsstraat vanaf de Mercatorlaan tot aan het rondpunt met de Jennekensstraat/Zoellaan
  • In zone 3 wordt het tarief vastgesteld op 60% van het basistarief:•
    • Keerbergsesteenweg van kruispunt Sint-Remigiusweg tot het rondpunt Zoellaan/Lombaardenlaan
    • Rijmenamsesteenweg van Stationsstraat tot kruispunt met Zoellaan
    • Beide zijden van de rondweg rond Haacht-centrum bestaande uit: Jennekensstraat, Zoellaan, Lombaardenlaan, Kloosterstraat en Wespelaarsesteenweg vanaf nummer 85
    • Alle wegen binnen de hierboven beschreven rondweg welke niet behoren tot zone 1 of zone 2

De belasting is ondeelbaar en voor het gehele belastingjaar verschuldigd op basis van de toestand op 1 januari van het belastingjaar.


Artikel 7

Vrijstellingen

Van de belasting worden vrijgesteld:

1. De startende ondernemingen, gedurende het eerste jaar van uitbating van hun vestiging

2. De natuurlijke persoon of rechtspersoon die zijn/haar vestiging gedurende het belastingjaar slechts dertig dagen of minder heeft kunnen uitbaten

3. Beoefenaars van vrije beroepen, met uitzondering van diegenen die zichtbaar vanaf de openbare weg wervende reclame maken

4. Overheidsdiensten

 

Artikel 8

Wijze van inning

De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.

De belasting moet betaald worden binnen de twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.

 

Artikel 9

Aangifteplicht

De belastingplichtige moet ten laatste op 31 mei van ieder aanslagjaar aangifte doen van de voor het publiek toegankelijke ruimte op een door het gemeentebestuur aangeboden formulier
- op volgend adres: Wespelaarsesteenweg 85, 3150 Haacht
- of via het mailadres: fin@haacht.be
- of op digitale wijze via: https://www.haacht.be/handelaarstaks.

De belastingplichtige ontvangt van het gemeentebestuur een aangifteformulier dat behoorlijk ingevuld en ondertekend moet worden teruggestuurd. Een belastingplichtige die geen aangifteformulier heeft ontvangen, moet dit zelf aanvragen via fin@haacht.be of telefonisch via 016 / 26 94 00.

Het gemeentebestuur kan aan de belastingplichtige een “voorstel van aangifte” bezorgen: een vooraf ingevuld aangifteformulier dat de door de gemeente reeds gekende gegevens bevat.
- Als de gegevens op dit voorstel onjuist of onvolledig zijn of niet overeenstemmen met de belastbare toestand op 1 januari van het aanslagjaar moet de belastingplichtige ten laatste op 31 mei van het aanslagjaar, het voorstel verbeterd en vervolledigd terugsturen. Het tijdig teruggezonden en gecorrigeerde of aangevulde voorstel van aangifte, geldt in dat geval als aangifte.
- Als de gegevens op dit voorstel overeenstemmen met de belastbare toestand op 1 januari van het aanslagjaar, is de belastingplichtige niet verplicht dit formulier tegen 31 mei van het aanslagjaar terug te sturen. In dat geval is automatisch aan de aangifteplicht voldaan en wordt de belasting gevestigd op basis van de gegevens vermeld op het toegestuurde voorstel van aangifte.


Artikel 10

Belastingverhoging 

Bij gebrek aan aangifte binnen de termijn als vermeld in artikel 9, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte, kan de belasting ambtshalve worden gevestigd.

In geval van een ambtshalve aanslag wordt de belasting gevestigd op basis van gegevens waarover de gemeente beschikt.

Voor de belasting ambtshalve wordt gevestigd, brengt het college van burgemeester en schepenen de belastingplichtige met een aangetekende brief op de hoogte van de redenen waarom ze gebruik maakt van deze procedure, de elementen waarop de belasting is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van die elementen en het bedrag van de belasting. De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen vanaf de derde werkdag die volgt op de verzending van die kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.

In het geval van de ambtshalve vestiging van de belasting wordt de belasting verhoogd met 20%. Het bedrag van deze verhoging wordt gelijktijdig en samen met de ambtshalve belasting ingekohierd. 


Artikel 11

Bezwaarmogelijkheid

De belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger kan een gemotiveerd en (digitaal) ondertekend bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.

Het bezwaarschrift kan op volgende wijzen worden ingediend:

  • schriftelijk op het adres Wespelaarsesteenweg 85, 3150 Haacht, via verzending of overhandiging;
  • digitaal via haacht.be/bezwaren.

Deze indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van de verzending van het aanslagbiljet.

Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbevestiging gegeven, binnen de vijftien dagen na de indiening ervan. 

 

Artikel 12 

Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2026 en vervangt alle voorafgaande reglementen met betrekking tot het belasten van de voor het publiek toegankelijke ruimten voor het uitoefenen van beroepsactiviteiten door ondernemers, gelegen binnen het afgebakend kernwinkelgebied van de gemeente Haacht.

 

Artikel 13

Bekendmaking

Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.