Terug
Gepubliceerd op 23/12/2025

2025_GR_00384 - Retributies - Dienstjaren 2026-2031 - Gemeentelijk retributiereglement op het verwijderen van sluikstort - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 22/12/2025 - 20:05 Raadzaal
Datum beslissing: di 23/12/2025 - 01:41
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Steven Swiggers, Burgemeester; Karin Jiroflee, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Dieter Vanbesien, Raadslid; Luc De Bie, Raadslid; Frank Vannetelbosch, Vierde schepen; Bert Francois, Raadslid; Bernard Lemaitre, Raadslid; Nico Bogaerts, Raadslid; Brigitte Mouligneau, Raadslid; Pascal Vandenhoudt, Raadslid; Veva Daniels, Raadslid; Annik Olbrechts, Raadslid; Benny Van Goolen, Raadslid; Kristel Godyns, Eerste schepen; Ine Vanhove, Raadslid; Anne Labro, Raadslid; Wilfried Van Noten, Raadslid; Marleen Wouters, Raadslid; Annemie Buedts, Raadslid; Eddy Ghenne, Raadslid; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur; Annelotte Van Meldert, Voorzitter

Verontschuldigd

Marian Ursi, Raadslid; Tim Timmermans, Vijfde schepen; Jolien Beerens, Raadslid

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Annelotte Van Meldert, Voorzitter
2025_GR_00384 - Retributies - Dienstjaren 2026-2031 - Gemeentelijk retributiereglement op het verwijderen van sluikstort - Goedkeuring 2025_GR_00384 - Retributies - Dienstjaren 2026-2031 - Gemeentelijk retributiereglement op het verwijderen van sluikstort - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Sluikstorten wordt uitdrukkelijk aanzien als een milieumisdrijf. Het tarief dat bepaald wordt voor de retributie op het verwijderen van sluikstort mag louter kostendekkend zijn omdat het ‘Materialendecreet’ het achterlaten van afvalstoffen in strijd met de voorschriften van het decreet of zijn uitvoeringsbesluiten verbiedt. 

Voor gemeenten bestaan er drie mogelijkheden om op te treden tegen sluikstorten: 

  • via bestuurlijke of strafrechtelijke maatregelen op basis van titel XVI van het DABM
  • via het opleggen van GAS-boetes
  • via het verhalen van de opruimingskosten op de sluikstorter door middel van een retributie

Argumentatie

  • Het is noodzakelijk dat sluikstort zo vlug mogelijk verwijderd wordt, omdat dit past in een algemeen streven naar een nette en leefbare gemeente;
  • Het verwijderen en verwerken van de achtergelaten afvalstoffen vergt extra inspanningen van de gemeentelijke diensten en/of het inzetten van een externe firma en gaat gepaard met extra kosten voor de gemeente;
  • Het is billijk om deze kosten te verhalen op de personen die zich schuldig maken aan sluikstorten.

Juridische grond

  • Grondwet, artikel 173
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen
  • Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Materialendecreet) en latere wijzigingen
  • Decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en latere wijzigingen

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

De gemeenteraad keurt het volgende besluit goed met 21 ja-stemmen (Karin Jiroflee, Frank Vannetelbosch, Steven Swiggers, Tom Van der Auwera, Nico Bogaerts, Luc De Bie, Bert Francois, Annelotte Van Meldert,  Pascal Vandenhoudt, Annik Olbrechts, Benny Van Goolen, Kristel Godyns, Anne Labro, Wilfried Van Noten, Ine Vanhove, Marleen Wouters, Bernard Lemaitre, Brigitte Mouligneau, Dieter Vanbesien, Veva Daniels, Annemie Buedts) en 1 onthouding (Eddy Ghenne).
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 wordt een retributie geheven voor het verwijderen van sluikstort.


Artikel 2

Voor de toepassing van dit retributiereglement wordt verstaan onder sluikstort: het illegaal en ongeregeld achterlaten van aanzienlijke hoeveelheden afval op plaatsen waar dit niet is toegestaan. Het betreft hier vaak grofvuil zoals oude meubels, bouwafval, elektronische apparaten, autobanden en andere omvangrijke afvalstromen. Dit type afval wordt meestal opzettelijk gedumpt, omdat de afvoer via de reguliere en legale kanalen kosten met zich meebrengt of als lastig wordt ervaren.


Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd tot het vaststellen van de tarieven. Bij het bepalen van het tarief wordt rekening gehouden met de aard en de hoeveelheid van de achtergelaten afvalstoffen, met het ingezette materieel en personeel en met de afstand die afgelegd wordt om het afval op te halen/of weg te brengen.

De retributie wordt op 1 januari 2026 vastgesteld als volgt: 

a) in geval van opruiming door gemeentediensten: de totale verwerkingskost van het afval verhoogd met:  

  • 5 euro per km transport
  • 45 euro per uur per personeelslid
  • 40 euro per uur voor vervoer met een vrachtwagen
  • 70 euro per uur voor gebruik van een vrachtwagen met een kraanuitrusting of gebruik van een zelfrijdende kraan;  

b) in geval van opruiming door een derde, aangesteld door de gemeente: de werkelijke kostprijs.  


Artikel 4

De retributie is verschuldigd door de persoon die afvalstoffen of stoffen en materialen hiermee vergelijkbaar, achterlaat, opslaat of stort op openbare en private wegen, plaatsen en terreinen op een wijze die niet overeenstemt met het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, of door de eigenaar van het sluikstort.


Artikel 5

De retributie dient te worden betaald aan de gemeente. Hiertoe wordt een factuur aan de sluikstorter of eigenaar van het sluikstort bezorgd die dient betaald te worden ten laatste op de vervaldag van de factuur.

De kosten bij laattijdige betaling van de verschuldigde retributies worden geregeld via het retributiereglement voor kosten van fiscale en niet-fiscale vorderingen.


Artikel 6

Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2026 en vervangt alle voorafgaande belasting- of retributiereglementen met betrekking tot het verwijderen van sluikstort.


Artikel 7

Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.