Samenstelling
Aanwezig
Steven Swiggers, Burgemeester;
Karin Jiroflee, Tweede schepen;
Tom Van der Auwera, Derde schepen;
Dieter Vanbesien, Raadslid;
Luc De Bie, Raadslid;
Frank Vannetelbosch, Vierde schepen;
Bert Francois, Raadslid;
Bernard Lemaitre, Raadslid;
Nico Bogaerts, Raadslid;
Brigitte Mouligneau, Raadslid;
Pascal Vandenhoudt, Raadslid;
Veva Daniels, Raadslid;
Annik Olbrechts, Raadslid;
Benny Van Goolen, Raadslid;
Kristel Godyns, Eerste schepen;
Ine Vanhove, Raadslid;
Anne Labro, Raadslid;
Wilfried Van Noten, Raadslid;
Marleen Wouters, Raadslid;
Annemie Buedts, Raadslid;
Eddy Ghenne, Raadslid;
Luc Van Rillaer, Algemeen directeur;
Annelotte Van Meldert, Voorzitter
Verontschuldigd
Marian Ursi, Raadslid;
Tim Timmermans, Vijfde schepen;
Jolien Beerens, Raadslid
Secretaris
Luc Van Rillaer, Algemeen directeur
Voorzitter
Annelotte Van Meldert, Voorzitter
2025_GR_00352 - Retributies - dienstjaren 2026-2031 - gemeentelijk retributiereglement voor het plaatsen van kermisattracties in Haacht-centrum - Goedkeuring
Motivering
Aanleiding en context
Het gemeentebestuur organiseert in Haacht-centrum 2 kermissen per jaar.
Argumentatie
- Het inrichten van kermissen brengt voor de gemeente extra kosten met zich mee, zoals het opruimen en onderhouden van het openbaar domein, het ter beschikking stellen van de elektriciteitskasten, het administratief gedeelte, enz;
- De gemeente heeft een aantal vaste elektriciteitskasten voorzien waarop de kermiskramen zich kunnen aansluiten;
- Om een gedeelte van de kosten te recupereren, is het billijk een retributie te vragen aan de kermiskramer.
Juridische grond
- De Grondwet, artikel 173
- Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- Wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten en latere wijzigingen
- Koninklijk besluit betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie van 24 september 2006 en latere wijzigingen
Besluit
De gemeenteraad keurt het volgende besluit goed met 21 ja-stemmen (Karin Jiroflee, Frank Vannetelbosch, Steven Swiggers, Tom Van der Auwera, Nico Bogaerts, Luc De Bie, Bert Francois, Annelotte Van Meldert, Pascal Vandenhoudt, Annik Olbrechts, Benny Van Goolen, Kristel Godyns, Anne Labro, Wilfried Van Noten, Ine Vanhove, Marleen Wouters, Bernard Lemaitre, Brigitte Mouligneau, Dieter Vanbesien, Veva Daniels, Annemie Buedts) en 1 onthouding (Eddy Ghenne).
De gemeenteraad beslist:
Artikel 1
Vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 wordt een retributie geheven voor het plaatsen van kermisattracties op het openbaar domein in Haacht-centrum.
Artikel 2
De retributie wordt als volgt samengesteld:
a) Aansluiting op stopcontact:
- 50 euro per kermis per stopcontact 32A
- 95 euro per kermis per stopcontact 63A
- 165 euro per kermis per stopcontact 110A
b) Opkuis:
- 50 euro per standplaats per kermis
Artikel 3
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke- of rechtspersoon aan wie de standplaats toegewezen is.
Artikel 4
De retributie dient te worden betaald aan de gemeente. Hiertoe wordt een factuur aan de standplaatshouder bezorgd die dient betaald te worden ten laatste op de vervaldag van de factuur.
De kosten bij laattijdige betaling van de verschuldigde retributies worden geregeld via het retributiereglement voor kosten van fiscale en niet-fiscale vorderingen.
Artikel 6
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2026 en vervangt alle voorafgaande reglementen met betrekking tot het plaatsen van kermisattracties op het openbaar domein in Haacht-centrum.
Artikel 7
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.