Terug
Gepubliceerd op 23/12/2025

2025_GR_00354 - Belastingen - dienstjaren 2026-2031 - gemeentelijk belastingreglement op het privaat gebruik van het openbaar domein ten behoeve van commerciële activiteiten - Goedkeuring

Gemeenteraad
ma 22/12/2025 - 20:05 Raadzaal
Datum beslissing: di 23/12/2025 - 01:17
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Belastingreglement.
  • Bijkomende aanslagvoet: Nee

Samenstelling

Aanwezig

Steven Swiggers, Burgemeester; Karin Jiroflee, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Dieter Vanbesien, Raadslid; Luc De Bie, Raadslid; Frank Vannetelbosch, Vierde schepen; Bert Francois, Raadslid; Bernard Lemaitre, Raadslid; Nico Bogaerts, Raadslid; Brigitte Mouligneau, Raadslid; Pascal Vandenhoudt, Raadslid; Tim Timmermans, Vijfde schepen; Veva Daniels, Raadslid; Annik Olbrechts, Raadslid; Benny Van Goolen, Raadslid; Kristel Godyns, Eerste schepen; Ine Vanhove, Raadslid; Anne Labro, Raadslid; Wilfried Van Noten, Raadslid; Marleen Wouters, Raadslid; Annemie Buedts, Raadslid; Eddy Ghenne, Raadslid; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur; Annelotte Van Meldert, Voorzitter

Verontschuldigd

Marian Ursi, Raadslid; Jolien Beerens, Raadslid

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Annelotte Van Meldert, Voorzitter
2025_GR_00354 - Belastingen - dienstjaren 2026-2031 - gemeentelijk belastingreglement op het privaat gebruik van het openbaar domein ten behoeve van commerciële activiteiten - Goedkeuring 2025_GR_00354 - Belastingen - dienstjaren 2026-2031 - gemeentelijk belastingreglement op het privaat gebruik van het openbaar domein ten behoeve van commerciële activiteiten - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het in gebruik nemen van het openbaar domein brengt voor de gemeente bijkomende kosten met zich mee op het vlak van veiligheid, onderhoud van het openbaar domein, afvalbeheersing, openbare netheid en infrastructuur, verkeershinder, verhoogd toezicht. Het is aangewezen het private gebruik van het openbaar domein te beperken.

Argumentatie

Financieel

Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van alle belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.

Feitelijke context en nevendoelen
  • Wanneer een particulier, vennootschap, ondernemer, … een deel van het openbaar domein privatief wil in gebruik nemen, verkrijgen zij een voordeel aangezien zij, met uitsluiting van anderen, gebruik kunnen maken van het openbaar domein, dat principieel bestemd is voor gemeenschappelijk gebruik. De belasting die geheven wordt, is de prijs die moet betaald worden voor het voordeel dat wordt gehaald uit het exclusief gebruik van een gedeelte van het openbaar domein dat is aangelegd of verworven door gemeente Haacht;
  • De plaatsing van bv. een terras op het openbaar domein betekent bovendien een uitbreiding van de handelszaak en vergroting van de exploitatiemogelijkheid en biedt commerciële meerwaarde aan de uitbaters. Om de tijdsduur en oppervlakte van deze innames tot een minimum te beperken, gelet op de hinder die het veroorzaakt voor andere gebruikers van het openbaar domein, wordt van de commerciële uitbaters een financiële bijdrage gevraagd;
  • Bij een niet-permanente, tijdelijke inname van het openbaar domein gebeurt de inname voor een beperkte periode, daarna komt de ruimte weer vrij voor het publiek. Permanente inname van het openbaar domein onttrekt die ruimte langdurig of zelfs structureel aan het publiek, wat een grotere impact heeft op bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en ruimtelijke kwaliteit. Daarom is het billijk dat voor een permanente inname een zwaardere belasting geldt dan voor een niet-permanentie inname;
  • De inname van het openbaar domein voor de organisatie van sportwedstrijden, optochten (bv. Carnavalstoet) en manifestaties van culturele, sportieve, educatieve of sociale aard op de openbare weg wordt vrijgesteld omdat de hinder slechts beperkt wordt tot één of enkele dagen.

Juridische grond

  • Grondwet, art. 170, § 4
  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen
  • De gecoördineerde omzendbrief gemeentefiscaliteit KB/ABB 2019/2
  • Gemeentelijk reglement van 18 december 2023 voor de private inname van het openbaar domein door terrassen bij horecazaken en latere wijzigingen

Besluit

De Gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De belastbare grondslag of het belastbaar feit

De gemeente heft een belasting op het privaat gebruik van het openbaar domein ten behoeve van commerciële activiteiten op het grondgebied van gemeente Haacht.


Artikel 2

De belastbare periode

De belasting wordt geheven voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031.


Artikel 3

Definities

Voor de toepassing van dit belastingreglement wordt verstaan onder

1. Openbaar domein: de publiek toegankelijke ruimte in het bezit of het beheer van een overheid; dit behelst onder meer:

  • de openbare weg, te weten de wegen of pleinen die openstaan voor alle verkeer, hetzij voetgangersverkeer of ander verkeer.
  • de groene ruimten, te weten de openbare plantsoenen, wandelplaatsen, parken, tuinen, pleinen, speelterreinen en alle stukken van de openbare ruimte buiten de openbare weg, die openstaan voor het verkeer van personen en in hoofdorde bestemd zijn voor wandelen en ontspanning.

2. Inname openbaar domein ten behoeve van commerciële activiteiten: elk privatief gebruik van het openbaar domein, ongeacht of dit gebruik onderworpen is aan een toelating of een vergunning, of aan een hogere wetgeving of een andere gemeentelijke reglementering, en ongeacht wat de oorzaak is van het gebruik of de wijze van het gebruik, zoals (dit is een niet limitatieve opsomming) het plaatsen van o.a. terrassen, commerciële inrichtingen, winkelkarren, stoelen, tafels, stoepborden, ...

3. Permanente inname: ononderbroken, structurele bezetting van het openbaar domein (zoals een voetpad, plein of parkeerstrook) door een constructie, uitrusting of inrichting, meestal opgesteld van 1 januari t.e.m. 31 december.

4. Niet-permanente inname: tijdelijke bezetting van het openbaar domein, met een duidelijk begin- en eindmoment, en zonder blijvende impact op de fysieke toestand of het gebruikskarakter van de ruimte. Bv. zomerterras van 1 april t.e.m. 15 oktober.

 

Artikel 4

De belastingplichtige

De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de vergunning of toelating tot privatisering van het openbaar domein heeft aangevraagd.

In het geval er geen vergunning of toelating werd aangevraagd, is de belasting verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die het openbaar domein inneemt.


Artikel 5

Hoofdelijkheid

De aanvrager van de vergunning of toelating en de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de inname doet, zijn allen hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van de totale belastingschuld. Dit betekent dat het volledige bedrag van de belasting bij één van hen kan worden opgeëist.

 

Artikel 6

Berekeningsgrondslag en tarief

Het bedrag van de belasting bedraagt:

- voor de permanente inname van het openbaar domein: 15 euro per jaar en per ingenomen m²

- voor de niet-permanente inname van het openbaar domein: 7,50 euro per jaar en per ingenomen m²

Elk deel van een vierkante meter wordt als volle vierkante meter aangerekend. Elk deel van een dag wordt als volle dag aangerekend.

Voor de berekening van de belasting is de oppervlakte die dient in aanmerking genomen te worden, die van de rechthoek die fictief rond het voorwerp of de groep voorwerpen die het openbaar domein bezetten, kan getrokken worden.

De belasting is ondeelbaar en voor het hele jaar verschuldigd, ongeacht de start- of einddatum van de inname van het openbaar domein. Voor een permanente inname zal voor het eerste jaar van de vergunningsperiode een uitzondering worden gemaakt en zal de belastbare periode starten op het moment van inname van openbaar domein.


Artikel 7

Vrijstellingen

Van de belasting wordt vrijgesteld: de organisatie op de openbare weg van sportwedstrijden,  optochten (bv. Carnavalstoet) en manifestaties van culturele, sportieve, educatieve of sociale aard.

De belasting is niet van toepassing op de gevallen van gebruik van de openbare weg die reeds aanleiding geven tot het heffen van een andere belasting of retributie ten voordele van de gemeente, evenals wanneer de standplaats toegewezen wordt bij openbare aanbesteding of krachtens een concessiecontract. 

 

Artikel 8

Wijze van inning

De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.

De belasting moet betaald worden binnen de twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.

 

Artikel 9

Bezwaarmogelijkheid

De belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger kan een gemotiveerd en (digitaal) ondertekend bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.

Het bezwaarschrift kan op volgende wijzen worden ingediend:

  • schriftelijk op het adres Wespelaarsesteenweg 85, 3150 Haacht, via verzending of overhandiging;
  • digitaal via haacht.be/bezwaren.

Deze indiening moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van de verzending van het aanslagbiljet.

Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbevestiging gegeven, binnen de vijftien dagen na de indiening ervan. 

 

Artikel 10

Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2026 en vervangt alle voorafgaande reglementen met betrekking tot het belasten van het privaat gebruik van het openbaar domein ten behoeve van commerciële activiteiten.

 

Artikel 11

Bekendmaking

Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.