Samenstelling
Aanwezig
Steven Swiggers, Burgemeester;
Karin Jiroflee, Tweede schepen;
Tom Van der Auwera, Derde schepen;
Dieter Vanbesien, Raadslid;
Luc De Bie, Raadslid;
Frank Vannetelbosch, Vierde schepen;
Bert Francois, Raadslid;
Bernard Lemaitre, Raadslid;
Nico Bogaerts, Raadslid;
Brigitte Mouligneau, Raadslid;
Pascal Vandenhoudt, Raadslid;
Veva Daniels, Raadslid;
Annik Olbrechts, Raadslid;
Benny Van Goolen, Raadslid;
Kristel Godyns, Eerste schepen;
Ine Vanhove, Raadslid;
Anne Labro, Raadslid;
Wilfried Van Noten, Raadslid;
Marleen Wouters, Raadslid;
Annemie Buedts, Raadslid;
Eddy Ghenne, Raadslid;
Luc Van Rillaer, Algemeen directeur;
Annelotte Van Meldert, Voorzitter
Verontschuldigd
Marian Ursi, Raadslid;
Tim Timmermans, Vijfde schepen;
Jolien Beerens, Raadslid
Secretaris
Luc Van Rillaer, Algemeen directeur
Voorzitter
Annelotte Van Meldert, Voorzitter
2025_GR_00356 - Retributies - dienstjaren 2026-2031 - gemeentelijk retributiereglement op het ter beschikking stellen van de evenementenweide - Goedkeuring
Motivering
Aanleiding en context
De gemeente stelt heel wat gemeentelijke infrastructuur ter beschikking van verenigingen en inwoners, waaronder de evenementenweide aan de Wespelaarsesteenweg.
Argumentatie
- Het ter beschikking stellen van de evenementenweide brengt heel wat extra kosten met zich mee, zoals het onderhoud van deze weide;
- Het in gebruik nemen van de evenementenweide, betekent eveneens een extra inzet van gemeentepersoneel en een extra inzet van de politiediensten;
- Het op en af rijden van de evenementenweide brengt extra verkeersdruk met zich mee en geeft aanleiding tot de inzet van bijkomende verkeersmaatregelen;
- Bij de organisatie van een evenement wordt er gebruik gemaakt van een elektriciteitskast.
Juridische grond
- De Grondwet, artikel 173
- Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
- Gemeentelijk reglement evenementen van 26 september 2016 en latere wijzigingen
Besluit
De gemeenteraad keurt het volgende besluit goed met 21 ja-stemmen (Karin Jiroflee, Frank Vannetelbosch, Steven Swiggers, Tom Van der Auwera, Nico Bogaerts, Luc De Bie, Bert Francois, Annelotte Van Meldert, Pascal Vandenhoudt, Annik Olbrechts, Benny Van Goolen, Kristel Godyns, Anne Labro, Wilfried Van Noten, Ine Vanhove, Marleen Wouters, Bernard Lemaitre, Brigitte Mouligneau, Dieter Vanbesien, Veva Daniels, Annemie Buedts) en 1 onthouding (Eddy Ghenne).
De gemeenteraad beslist:
Artikel 1
Vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 wordt een retributie geheven voor het ter beschikking stellen van de evenementenweide.
Artikel 2
Het terrein kan slechts een beperkt aantal maal per jaar ter beschikking gesteld worden en onder voorwaarde van een positief advies van de Watergroep.
Alle aanvragen worden voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 3
Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld op
| Haachtse verenigingen | Niet-Haachtse verenigingen |
| Activiteiten (niet-fuiven) | 250 euro per evenement | 500 euro per evenement |
| Fuiven | 500 euro per evenement | niet van toepassing |
Artikel 4
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke- of rechtspersoon die het gebruik van de evenementenweide aanvraagt.
Artikel 5
De retributie dient te worden betaald aan de gemeente. Hiertoe wordt een factuur aan de aanvrager bezorgd die dient betaald te worden ten laatste op de vervaldag van de factuur.
De kosten bij laattijdige betaling van de verschuldigde retributies worden geregeld via het retributiereglement voor kosten van fiscale en niet-fiscale vorderingen.
Artikel 6
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2026 en vervangt alle voorafgaande retributiereglementen met betrekking tot het ter beschikking stellen van de evenementenweide.
Artikel 7
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.