Omwille van regelgeving die sinds 1 september 2021 van kracht is rond verloren en gevonden voorwerpen, moet de huidige procedure herbekeken worden.
De wet verplicht gemeenten om een register bij te houden. Dit is een verantwoordelijkheid van de steden en gemeenten, maar werd in het verleden gedelegeerd aan de politiezones.
Omwille van deze nieuwe verantwoordelijkheid die de gemeente opneemt inzake de registratie en opvolging van gevonden voorwerpen, is het noodzakelijk om een reglement op te stellen.
Het college verzocht om in dit kader navraag te doen bij de andere gemeenten binnen onze politiezone om te achterhalen of zij een retributie heffen voor het bewaren van gevonden voorwerpen.
De bezorgdheid bestaat immers dat de retributie veel administratie met zich meebrengt voor weinig toegevoegde waarde.
Uit de afstemming bleek dat de gemeente Keerbergen noch de gemeente Boortmeerbeek al een uitgeschreven reglement hadden, maar evenmin geneigd zijn om te werken met een retributie.
Situering
Conform de Wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 'Goederen' van het Burgerlijk Wetboek waarin bepaald wordt dat de gemeente verplicht is om:
Toepassingsgebied Haacht
Dit reglement is van toepassing op het grondgebied Haacht, met uitzondering van de gevonden voorwerpen in de gemeentescholen, de sporthal en speelpleinwerking. Zij beheren de verloren voorwerpen binnen hun eigen werking.
Waardevolle voorwerpen (b.v. juwelen) of identificeerbare voorwerpen (b.v. identiteitskaart, abonnement openbaar vervoer) kunnen wel ter registratie, bewaring en opzoeking overgemaakt worden aan de gemeente.
Politionele check
Wanneer voorwerpen bij de politie worden afgegeven, of de politie vindt zelf achtergelaten voorwerpen en voertuigen, dan controleren zij of een goed als gestolen geseind staat. Een gestolen goed wordt niet beschouwd als een gevonden voorwerp.
Indien het voorwerp niet geseind staat, bezorgt de politie dit goed aan de gemeente met volgende basisgegevens:
Registratie van een gevonden voorwerp
Vanaf het moment dat de goederen in beheer van de gemeente Haacht komen, worden ze geregistreerd in het register van gevonden voorwerpen.
Opzoeken en contacteren van de eigenaar
De gemeente doet een redelijke inspanning om de eigenaar te achterhalen. Indien de eigenaar achterhaald is, zal de gemeente deze contacteren:
Melden en ophalen van een verloren voorwerp
Een eigenaar die een voorwerp verloren is, kan dit melden bij de gemeente Haacht. De gemeente zal nakijken of het voorwerp geregistreerd werd in het register van gevonden voorwerpen.
De eigenaar kan een afspraak maken voor het ophalen van zijn eigendom. De aanbieder moet bewijzen dat hij/zij eigenaar is (bijvoorbeeld met een aankoopbewijs, sleutel, foto van het voorwerp, uitzonderlijk kenmerk beschrijven,…).
Bij deze overdracht wordt een ontvangstbewijs ondertekend door de eigenaar.
Bewaring en beschikking van gevonden voorwerpen
Gevonden voorwerpen worden door de gemeente bewaard voor een periode van minimum 6 maanden. Voor fietsen geldt een wettelijke bewaartermijn van 3 maanden. Voorwerpen die vatbaar voor bederf of onhygiënisch zijn, worden onmiddellijk vernietigd.
Na het aflopen van de wettelijke bewaartermijnen, kan de gemeente te goeder trouw en op een economische wijze beschikken over het gevonden voorwerp. Dit houdt in dat zij de voorwerpen kan schenken, verkopen of vernietigen.
De eventuele opbrengst van een verkoop of verschroting wordt geregistreerd door de gemeente en gedurende 5 jaar na de registratie ter beschikking gehouden voor de eigenaar. Deze heeft tot 5 jaar na de registratie als gevonden voorwerp het recht om diens eigendom of de verkoopopbrengst ervan op te eisen.
5 jaar na de registratie als gevonden voorwerp wordt het gevonden voorwerp - of de verkoopopbrengst ervan - eigendom van de gemeente.
Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.