Terug
Gepubliceerd op 18/11/2025

2025_CBS_02259 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Woeringstraat - verboden voor verkeer +3,5 ton uitgezonderd laden en lossen en landbouwvoertuigen (richting Kruineikestraat) - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
do 13/11/2025 - 09:05 collegezaal
Datum beslissing: do 13/11/2025 - 09:49
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Karin Jiroflee, Tweede schepen; Tim Timmermans, Vijfde schepen ; Kristel Godyns, Eerste schepen; Frank Vannetelbosch, Vierde schepen; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur; Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter

Verontschuldigd

Tom Van der Auwera, Derde schepen

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter
2025_CBS_02259 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Woeringstraat - verboden voor verkeer +3,5 ton uitgezonderd laden en lossen en landbouwvoertuigen (richting Kruineikestraat) - Goedkeuring 2025_CBS_02259 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Woeringstraat - verboden voor verkeer +3,5 ton uitgezonderd laden en lossen en landbouwvoertuigen (richting Kruineikestraat) - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Ecowerf heeft problemen met huisvuilophaling op drukke wegen waar in een bepaalde richting een strikt tonnageverbod geldt.

Argumentatie

Het bestaande tonnageverbod in de richting naar Kruineikestraat is een strikt tonnageverbod, enkel uitgezonderd landbouwvoertuigen en schoolbussen. Plaatselijk vrachtverkeer (inclusief Ecowerf) mag dus enkel rijden in de richting naar kruispunt Mortelstraat/Eikestraat.

Verkeerssituatie Woeringstraat

  • Het tonnageverbod in één richting is een relict van de vroegere "eenrichtingslus" voor +3,5 ton in de Woeringstraat-Mortelstraat (oude circulatie van/naar industriezones).
  • De Mortelstraat is na de heraanleg enkele jaren geleden reeds opgenomen in de zone tonnageverbod uitgezonderd laden en lossen (beide richtingen dus), in plaats van het strikte tonnageverbod in één richting.
  • Komende van de N26 - Eikestraat (Herent), waar doorgaand zwaar verkeer al niet mag komen, heeft een doorgaande vrachtwagenchauffeur de keuze de Mortelstraat of de Woeringstraat in te rijden. Op dit kruispunt is een keerbeweging praktisch niet mogelijk. Beide routes zijn overtredingen, dus is de bezorgdheid om handhaving in de Woeringstraat minder pertinent, aangezien de routekeuze tussen Mortelstraat of Woeringstraat weinig verschil maakt: men komt toch terecht in Tildonk-dorp.
  • Beide routes komen weer samen in de Kruineikestraat, waar naar de brug toe wél een strikt tonnageverbod staat, waar de politie wel degelijk kan handhaven op doorgaand vrachtverkeer.
  • Bovendien is intussen sinds september 2025 de Molenweg in gebruik genomen in de richting van de N26 naar de Kruineikebrug. Gezien deze meer interessante (parallelle) route, zouden er vanaf nu sowieso minder overtredingen via de Woeringstraat en Mortelstraat moeten zijn. Er moet ingezet worden op goede voorsignalisatie op de N26.

Om deze redenen, wordt het tonnageverbod in de Woeringstraat (van kruispunt Mortelstraat tot kruispunt Kruineikestraat) aangepast van "uitgezonderd landbouwvoertuigen en schoolbussen" naar "uitgezonderd laden en lossen". De schoolbuslijn is overigens reeds aangepast van de eenrichtingslus Woeringstraat-Mortelstraat naar de Mortelstraat in beide richtingen.

De gemeente Herent is akkoord om de Molenweg volledig open te stellen na afronding van de werken op de Provinciesteenweg in 2026. Na openstelling van de Molenweg in beide richtingen, kan de Woeringstraat (net als de Mortelstraat) in beide richtingen worden opgenomen in de zone tonnageverbod uitgezonderd laden en lossen. Met de gemeente Herent worden de verkeersborden afgestemd.

Juridische grond

Aanvullend reglement op het wegverkeer, opgemaakt op basis van:

- De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;

- Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;

- Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;

- Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

- Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

- De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;

- De gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2009 betreffende de delegatie van de bevoegdheid tot het opmaken van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het college van burgemeester en schepenen;

- Het decreet lokaal bestuur.

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

In de Woeringstraat, in de richting van kruispunt Mortelstraat tot kruispunt Kruineikestraat, is de toegang verboden voor voertuigen van meer dan 3,5 ton, uitgezonderd laden en lossen en uitgezonderd landbouwvoertuigen.

Deze maatregel wordt aangeduid door verkeersborden C21 "3,5t", met onderbord "uitgezonderd laden en lossen en landbouwvoertuigen".

Artikel 2

Dit aanvullend reglement gaat in bij het plaatsen of verplaatsen van de gepaste signalisatie.

Artikel 3

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.