Terug
Gepubliceerd op 29/07/2025

2025_CBS_01442 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Neerstraat-Nieuwstraat - Weg met voorrang - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
do 24/07/2025 - 09:05 collegezaal
Datum beslissing: do 24/07/2025 - 10:15
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter; Karin Jiroflee, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Tim Timmermans, Vijfde schepen ; Kristel Godyns, Eerste schepen; Frank Vannetelbosch, Vierde schepen; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter
2025_CBS_01442 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Neerstraat-Nieuwstraat - Weg met voorrang - Goedkeuring 2025_CBS_01442 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Neerstraat-Nieuwstraat - Weg met voorrang - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Grote Baan is een ontsluitingsweg en bijgevolg een weg met voorrang en fietspaden. 

Waar de Grote Baan door centrum Wespelaar gaat (met gemengd verkeer en zone 30), tussen huisnr 113 en kruispunt Dijkstraat/De Costerstraat, is er een alternatieve route die rond het centrum gaat: Neerstraat-Nieuwstraat.

Argumentatie

Deze route heeft vier kruispunten:

  • Neerstraat 40: dit kruispunt wordt heringericht zodat deze route ook in het wegbeeld de voorrangsweg is
  • Nieuwstraat (woonerf/kerk): hier is deze doodlopende straat al ondergeschikt
  • Elfde Linielaan: doodlopende straat
  • Boekweitstraat

Deze zijstraten zijn duidelijk ondergeschikt ten opzichte van de as Neerstraat-Nieuwstraat.

Om een heldere en consistente verkeerssituatie te bekomen, wordt de volledige route voorrangsweg gemaakt. De route blijft ondergeschikt ten opzichte van de Grote Baan enerzijds en de Dijkstraat anderzijds (die voorrangswegen zijn).

Juridische grond

Aanvullend verkeersreglement opgemaakt op basis van :

- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968

- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009

- de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2009 betreffende de delegatie van de bevoegdheid tot het opmaken van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het college van burgemeester en schepenen

- het decreet lokaal bestuur

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

De Neerstraat vanaf de Grote Baan tot de Nieuwstraat en de Nieuwstraat vanaf de Neerstraat tot de Dijkstraat worden een weg met voorrang ten opzichte van de Neerstraat (richting Provinciesteenweg), de Nieuwstraat (richting Grote Baan), de Elfde Linielaan en de Boekweitstraat.

Deze maatregel wordt aangeduid door middel van de verkeersborden en haaientanden.

Artikel 2

De maatregel gaat in bij het plaatsen of verplaatsen van de gepaste signalisatie.

Artikel 3

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.