Terug
Gepubliceerd op 15/07/2025

2025_CBS_01351 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Grote Baan - Snelheidsbeperking tot 30km/u voor +7,5 ton - Opheffing - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
do 10/07/2025 - 09:05 collegezaal
Datum beslissing: do 10/07/2025 - 11:20
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter; Karin Jiroflee, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Tim Timmermans, Vijfde schepen ; Frank Vannetelbosch, Vierde schepen; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Kristel Godyns, Eerste schepen

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter
2025_CBS_01351 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Grote Baan - Snelheidsbeperking tot 30km/u voor +7,5 ton - Opheffing - Goedkeuring 2025_CBS_01351 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Grote Baan - Snelheidsbeperking tot 30km/u voor +7,5 ton - Opheffing - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Tot voor kort was de Grote Baan:

  • verboden voor alle verkeer +3,5t van de Provinciesteenweg richting Dijkstraat
  • toegelaten voor +3,5t van de Dijkstraat richting Provinciesteenweg, mits een snelheidsbeperking van 30km/u voor +7,5ton

In de Grote Baan is sinds kort alle verkeer +3,5ton verboden, uitgezonderd laden en lossen, in beide richtingen.

Bijgevolg is er nu de vreemde situatie waar de snelheidsbeperking er maar in één richting is.

Argumentatie

Gezien het tonnageverbod in de Grote Baan (in beide richtingen) is de snelheidsbeperking (in één richting) niet meer noodzakelijk. Vrachtverkeer is beperkt tot plaatselijk verkeer.

Een andere mogelijkheid was de snelheidsbeperking te verplaatsen naar de andere richting in de Grote Baan, waar de omleiding (personenwagens en lijnbussen) zal lopen tijdens de werken op de Provinciesteenweg in een richting.

Juridische grond

Aanvullend wegreglement opgemaakt op basis van :

- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968

- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009

- de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2009 betreffende de delegatie van de bevoegdheid tot het opmaken van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het college van burgemeester en schepenen

- het decreet lokaal bestuur

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het aanvullend reglement van 7 november 2020 betreffende de Grote Baan wordt opgeheven. De snelheidsbeperking tot 30km/u voor voertuigen van meer dan 7,5 ton in de Grote Baan vanaf het kruispunt met de Provinciesteenweg tot aan het kruispunt met de A. de Spoelberchlaan en de Neerstraat (ter hoogte van Grote Baan 115), wordt opgeheven.

Artikel 2

Dit aanvullend wegreglement wordt overgemaakt aan het team Uitvoering dat dit opneemt in de werkplanning.

Artikel 3

De maatregel gaat in bij het verwijderen van de gepaste signalisatie.