Terug
Gepubliceerd op 15/07/2025

2025_CBS_01353 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Sint-Adriaanstraat - Verboden doorgang voor gemotoriseerd verkeer t.h.v. huisnummer 83-88 - Goedkeuring

College van Burgemeester en Schepenen
do 10/07/2025 - 09:05 collegezaal
Datum beslissing: do 10/07/2025 - 11:20
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter; Karin Jiroflee, Tweede schepen; Tom Van der Auwera, Derde schepen; Tim Timmermans, Vijfde schepen ; Frank Vannetelbosch, Vierde schepen; Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Verontschuldigd

Kristel Godyns, Eerste schepen

Secretaris

Luc Van Rillaer, Algemeen directeur

Voorzitter

Steven Swiggers, Burgemeester-voorzitter
2025_CBS_01353 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Sint-Adriaanstraat - Verboden doorgang voor gemotoriseerd verkeer t.h.v. huisnummer 83-88 - Goedkeuring 2025_CBS_01353 - Mobiliteit - Aanvullend reglement op het wegverkeer - Sint-Adriaanstraat - Verboden doorgang voor gemotoriseerd verkeer t.h.v. huisnummer 83-88 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Bij drukker verkeer op de Rijmenamsesteenweg en de Zoellaan, neemt het sluipverkeer toe in de zuidelijke Sint-Adriaanstraat en omliggende straten. Voor de verkeersveiligheid en de verkeersleefbaarheid, en om de modal shift te bevorderen volgens het principe van Fix the Mix en het mobiliteitsplan, zijn verkeersmaatregelen aan de orde.

Argumentatie

Ten gevolge van de principebeslissing door het college van 26 juni 2025, wordt doorgaand gemotoriseerd verkeer in heel het verblijfsgebied ten zuiden van de Rijmenamsesteenweg geweerd door middel van één verkeersfilter in de Sint-Adriaanstraat ter hoogte van huisnummers 83-88.

De Beverdijk loopt zodoende over in de Sint-Adriaanstraat richting Rijmenamsesteenweg. De Sint-Adriaanstraat vanaf Heideveld loopt dan dood (behalve voor fietsers en voetgangers) aan de locatie van de verkeersfilter.

De locatie (ten opzichte van heel het verblijfsgebied) is in het zwart aangeduid:

De locatie ter plaatse is met rood kruis aangeduid:



Indien na evaluatie in voorjaar 2026 de verkeersfilter permanent wordt gemaakt, kan het wegbeeld worden heringericht met aandacht voor ontharding en vergroening en verduidelijkte rijlopers.

Juridische grond

Aanvullend verkeersreglement opgemaakt op basis van :

- de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968

- het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg

- het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald

- het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens

- de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009

- de gemeenteraadsbeslissing van 27 april 2009 betreffende de delegatie van de bevoegdheid tot het opmaken van gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer aan het college van burgemeester en schepenen

- het decreet lokaal bestuur

Regelgeving bevoegdheid

Het Decreet Lokaal Bestuur
<p>DLB</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

In de Sint-Adriaanstraat wordt ter hoogte van huisnummers 83 en 88 de doorgang verboden voor bestuurders van motorvoertuigen met meer dan twee wielen.

Deze maatregel:

  • wordt aangeduid door middel van het verkeersbord C5;
  • wordt fysiek afgedwongen door middel van een fysieke opstelling;
  • wordt vooraf aangekondigd door het verkeersbord F45b aan kruispunt Sint-Adriaanstraat/Heideveld.

Artikel 2

De maatregel gaat in bij het plaatsen of verplaatsen van de gepaste signalisatie.

Artikel 3

Dit aanvullend reglement op het wegverkeer wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.