Gelet op het mobiliteitsplan van 2021 dat wijzigingen in de parkeerstructuur in centrum Haacht vooropstelt, het uitbouwen van een beleid dat deelmobiliteit stimuleert (actieplan deelmobiliteit 2023 met traject Shared Mobility Masters) en de toename van elektrische wagens en publieke laadpalen, werd het parkeerbeleid herzien en gestructureerd. Op basis daarvan werd het retributiereglement op het kortparkeren en parkeren in een blauwe zone, zoals goedgekeurd in de zitting van de gemeenteraad van 16 december 2019 en aangepast op 20 januari 2020, bijgevolg aangepast en goedgekeurd in de zitting van de gemeenteraad van 27 november 2023.
Daarnaast en vanaf 1 september 2023 zijn nieuwe regels in werking getreden inzake de schulden van de consument ten aanzien van ondernemingen (ingevoerd bij de wet van 4 mei 2023 houdende invoeging van boek XIX "Schulden van de consument" in het Wetboek van economisch recht). Met deze nieuwe wetgeving werden een aantal regels ingevoerd waarmee ondernemingen rekening moeten houden als zij te maken krijgen met consumenten die hun facturen laattijdig betalen, met als hoofdlijnen:
- De eerste herinnering moet steeds gratis zijn en kosten voor bijkomende herinneringen worden geplafonneerd.
- Er moet verplicht minstens 14 kalenderdagen gewacht worden alvorens een nalatigheidsintrest of een schadevergoeding toe te passen.
- De schadevergoedingen worden beperkt.
Het aanleggen en verbeteren van de parkeermogelijkheden brengt voor de gemeente aanzienlijke lasten met zich mee. De inkomsten uit het parkeerbeleid kunnen hiervoor aangewend worden;
Een retributiereglement moet ervoor zorgen dat de inname van deze parkeerplaatsen beperkt blijft in de voorziene tijd;
Door de verhoging van de parkeermogelijkheden zijn er ook nieuwe mogelijkheden vereist voor de controle op de beperking van de parkeerduur op de voorgeschreven plaatsen;
Het onderhouden van de parkeerplaatsen brengt kosten met zich mee;
De parkeervergoeding moet gezien worden als een vergoeding voor een geleverde dienst namelijk het beschikbaar stellen van een parkeerplaats door de gemeente.
de Grondwet, meer bepaald artikel 173;
het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40 §3;
Artikelen 10/1 tot en met 10/03 decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Artikel 27 Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (Wegcode);
het Ministerieel Besluit van 7 mei 1999 betreffende de parkeerkaart voor mensen met een handicap;
het Ministerieel Besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart.
het boek XIX "Schulden van de consument" in het Wetboek van economisch recht
Er wordt voor de aanslagjaren 2024 tot en met 2025 een gemeentelijke retributie gevestigd voor het parkeren van motorvoertuigen op de openbare weg of op de plaatsen gelijkgesteld aan de openbare weg.
Dit reglement beoogt het parkeren van een motorvoertuig op plaatsen waar dat parkeren toegelaten is én waar een blauwe zonereglementering van toepassing is.
Onder "openbare weg" verstaat men de wegen en hun trottoirs of nabijgelegen bermen die eigendom zijn van de gemeentelijke, provinciale of gewestelijke overheden.
Onder "met een openbare weg gelijkgestelde plaatsen" verstaat men de parkeerplaatsen gelegen op de openbare weg, zoals vermeld in artikel 4, § 1, 2e lid, van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
Artikel 2
De retributie is verschuldigd door de houder van de nummerplaat van het voertuig.
Een retributie is verschuldigd zodra het voertuig langer geparkeerd is dan de tijd die toegelaten is door de verkeersborden, en is betaalbaar door overschrijving op de rekening van de gemeente of haar concessiehouder; deze laatste mogelijkheid wordt enkel aangeboden als de gebruiker opteert voor de toepassing van het forfaitair tarief.
Een retributie is tevens verschuldigd door voertuigen op parkeerplaatsen autodelen, aangeduid met een bord E9a en onderbord of opschrift 'autodelen', wanneer de gemeentelijke digitale parkeerkaart autodelen ontbreekt.
Artikel 3
De retributie wordt vastgesteld als volgt:
- gratis voor de maximale duur die toegelaten is door de verkeersborden;
- 30€ per dag voor elke periode die langer is dan deze die gratis is (de maximale duur toegelaten door de verkeersborden);
De door de gebruiker gewenste parkeerduur wordt vastgesteld door het zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig van een geldige parkeerschijf overeenkomstig artikel 27.1.1 van het koninklijk besluit van 1 december 1975.
Artikel 4
Vrijstellingen:
§ 1. Conform art 27.1.4 van de wegcode gelden de beperkingen van de beperkte parkeertijd niet voor de voertuigen die in het bezit zijn van een gemeentelijke digitale parkeerkaart autodelen, op parkeerplaatsen met beperkte parkeertijd waar de toegelaten parkeerduur groter is dan 60 minuten.
§ 2. Conform art 27.4 van de wegcode gelden de beperkingen van de beperkte parkeertijd niet voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap met de speciale kaart bedoeld in dat artikel.
§ 3. De gemeente Haacht kent géén bewonerskaarten toe.
Artikel 5
Als de parkeerschijf niet zichtbaar achter de voorruit van zijn voertuig is geplaatst of in geval de gebruiker de pijl niet op het streepje plaatst dat volgt op het tijdstip van aankomst of indien de gebruiker de aanduidingen wijzigt zonder dat het voertuig de parkeerplaats heeft verlaten, wordt de gebruiker steeds geacht te kiezen voor de betaling van het in artikel 3 bedoelde forfaitaire tarief. Bij toepassing van het vermelde forfait, brengt de concessiehouder een uitnodiging om de retributie binnen de vijf dagen te betalen aan op de voorruit van het voertuig.
Als er op de voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen een voertuig geparkeerd staat, waarbij een geldige digitale parkeerkaart autodelen ontbreekt, brengt de concessiehouder een uitnodiging om de retributie binnen de vijf dagen te betalen aan op de voorruit van het voertuig.
Artikel 6
Bij niet-betaling van de retributie binnen de gestelde termijn zal de concessiehouder een eerste kosteloze herinnering sturen.
Indien de retributie na deze eerste herinnering onbetaald blijft, wordt een 2de aangetekende aanmaning verstuurd en wordt een bijkomende forfaitaire vergoeding van 20 euro gevorderd ten laste van de debiteur van de retributie.
Tenslotte, als betaling uitblijft, wordt het dossier toevertrouwd aan een gerechtsdeurwaarder voor verdere inning. De gerechtsdeurwaarder zet de invordering verder volgens de regels van het gemeen recht door middel van het organiseren van een doorgedreven minnelijke invordering met als doel om de invordering via gerechtelijke weg te vermijden.
Bij niet-betaling na de minnelijke pogingen, ondernomen door de gerechtsdeurwaarder, zal de invordering gerechtelijk verder gezet worden.
Artikel 7
Dit reglement treedt in werking op 1 november 2024. Het retributiereglement op kortparkeren en parkeren in een blauwe zone goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 27 november 2023, wordt opgeheven met ingang van 1 november 2024.
Artikel 8
Dit reglement wordt online bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.
Op 1 juni 2021 startte EcoWerf met de inzameling van asbest aan huis. Hiervoor werd er een retributiereglement door de gemeente gestemd waardoor de aanrekening van de aankoop van asbestzakken en de bijhorende dienstverlening correct verloopt.
Op 8 augustus 2024 werd een wijziging doorgevoerd in de werkwijze van asbestophaling aan huis: tot op dat moment kon elk adres maximaal 5 asbestzakken per jaar laten ophalen. Vanaf nu kan men op elk adres maximaal 8 zakken aanvragen, wat hetzelfde is als ongeveer 240 m² (in plaats van 150 m²) dakoppervlakte.
De Vlaams minister van Omgeving keurde op 3 december 2020 de projectaanvraag van EcoWerf goed om via huis-aan-huis-inzameling de asbestafbouw in Vlaanderen te versnellen.
EcoWerf richtte zich in eerste instantie op asbesthoudende golfplaten en leien van particulieren met een maximum van 5 platen- of kuubzakken (komt neer op ongeveer 150 m² dak). Dit werd nu aangepast naar maximaal 8 zakken per adres, ofwel ongeveer 240 m² dakoppervlakte.
De werkwijze blijft hetzelfde en is als volgt:
Ook KMO’s en verenigingen kunnen deelnemen aan het project.
Het tarief dat geldt sinds 1 juni 2021 blijft ongewijzigd. Dit tarief wordt geheven voor natuurlijke personen, rechtspersonen en/of verenigingen die om de ophaling aan huis van plaatzakken (1 m³) of kuubzakken (1 m³) verzoeken, welke door de intercommunale EcoWerf ter beschikking van de bevolking worden gesteld via de asbestcoach van EcoWerf.
Bij de aankoop van minstens één asbestzak zijn twee veiligheidskits inbegrepen. De aanvrager kan een bijkomende veiligheidskit aankopen.
De organisatie van de dienstverlening kadert in het versneld asbestafbouwbeleid zoals uitgewerkt door de OVAM dat streeft naar een versnelling in de afbouw van alle risicovolle asbesthoudende materialen uit onze leefomgeving binnen het Vlaamse gewest.
De organisatie van de aanvraag en de inzameling van de plaatzakken of kuubzakken voor asbest gebeurt door EcoWerf waarbij de aanvraag- en aanbiedingsvoorwaarden zoals vastgelegd door EcoWerf dienen nageleefd te worden.
Het gemeentebestuur heft een retributie op de verkoop van kuubzakken en plaatzakken voor het inzamelen van asbestleien en/of -platen.
Artikel 2
§1. De retributie bedraagt voor een:
- kuubzak (1 m³): 30 euro
- plaatzak (1 m³): 30 euro
§2. Er kunnen jaarlijks maximum acht kuubzakken of acht plaatzakken (of een combinatie van zakken beperkt tot 8 stuks) per adres aangekocht worden. Hierbij zijn twee veiligheidskits en het ophalen van de kuub- of plaatzakken aan huis inbegrepen.
Artikel 3
Procedure:
Artikel 4
EcoWerf wordt gemachtigd om de retributies, zoals vermeld in artikel 2, te innen. De wijze van betaling gebeurt uitsluitend op de door EcoWerf voorgeschreven wijze met name via Bancontact bij aflevering van de zakken.
Artikel 5
Het retributiereglement inzake de inzameling van asbest aan huis goedgekeurd door de gemeenteraad d.d. 26 april 2021, wordt opgeheven.
Artikel 7
Dit reglement wordt online bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.
Op woensdagmiddag worden de ritten tussen de lagere scholen en de kinderopvang, verzorgd door de gemeente. Het is billijk hiervoor een retributie vast te leggen.
De organisatie van het busvervoer van de verschillende Haachtse lagere scholen naar de buitenschoolse kinderopvang op woensdagmiddag brengt heel wat kosten met zich mee, zoals er zijn de kosten van de busmaatschappij, de administratieve opvolging in verband met het vervoer, ...;
Het is billijk een retributie te vragen aan de gebruikers om de kosten deels te dekken;
Voor de bepaling van het tarief worden de prijzen van De Lijn toegepast; prijsaanpassingen van de Lijn brengen aanpassingen mee voor het gemeentelijk leerlingenvervoer.
de Grondwet, artikel 173;
het decreet Lokaal Bestuur; artikel 40 §3.
Voor de aanslagjaren 2024 tot en met 2025 wordt een retributie geheven op het gemeentelijk leerlingenvervoer tussen de Haachtse lagere scholen en de buitenschoolse kinderopvang op woensdagmiddag.
Artikel 2
De retributie voor het gemeentelijk leerlingenvervoer wordt gelijkgesteld aan de tarieven die De Lijn toepast voor 1 rit. Volgende tarieven zijn van toepassing:
< 6 jaar | Gratis |
> 6 jaar | 2,50 euro / rit |
Prijsaanpassingen van De Lijn brengen aanpassingen mee voor de tarieven van het gemeentelijk leerlingenvervoer.
Artikel 3
De retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon die gebruik heeft gemaakt van het gemeentelijk leerlingenvervoer. De gegevens van de leerling worden verkregen via de akkoordverklaring die de ouder(s) van de betrokken leerling invullen en ondertekenen. Indien de akkoordverklaring niet wordt ingevuld en ondertekend door de ouder(s), maar de leerling wel gebruik heeft gemaakt van het gemeentelijk leerlingenvervoer, wordt de retributie opgemaakt op basis van de gegevens aangereikt door de buitenschoolse kinderopvang. Ook zonder akkoordverklaring is de retributie verschuldigd aan gemeente Haacht.
Artikel 4
De retributie dient te worden betaald aan de gemeente. Hiertoe wordt na elk trimester (september-december; januari-maart en april-juni), een factuur aan de gebruiker van het leerlingenvervoer bezorgd die dient betaald te worden ten laatste op de vervaldag van de factuur.
Artikel 5
Dit reglement wordt online bekendgemaakt op de gemeentelijke webtoepassing.
Door de implementatie van een nieuwe debiteurensoftware, de verdere digitalisering van het invorderingsproces, de evoluties in de wetgeving rond de invordering van openstaande vorderingen en het retributiereglement voor kosten van fiscale en niet-fiscale vorderingen goedgekeurd door de gemeenteraad van 24 juni 2024, is het opportuun een nieuw debiteurenreglement op te stellen. Dit reglement is van toepassing op de 3 entiteiten (AGB, gemeente en OCMW), maar afhankelijk van het type van vordering kan een andere procedure van toepassing zijn. Omdat er ook externe partners zijn waarmee gemeente Haacht samenwerkt, wordt het debiteurenbeheer i.k.v. deze samenwerkingen ook even kort toegelicht.
De financieel directeur staat in volle onafhankelijkheid in voor het debiteurenbeheer.
Het nieuwe debiteurenreglement werd aangepast aan de huidige werkwijze, die werd geoptimaliseerd in het kader van de implementatie van een nieuwe debiteurensoftware, de verdere digitalisering van het invorderingsproces en de evoluties in de wetgeving rond de invordering van openstaande vorderingen.
Art. 177 Decreet over het lokaal bestuur;
Artikel 568 e.v., 590, 1024 en 1495 Gerechtelijk Wetboek;
Wetboek van de Inkomstenbelastingen 1992 (art. 464-470/2);
Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen;
Decreet over vestiging, invordering en geschillenprocedure provincie- en gemeentebelastingen (invorderingsdecreet);
Omzendbrief KB ABB 2019/2 over de gemeentefiscaliteit.
Het gemeenschappelijk reglement voor de debiteurenopvolging binnen gemeente, AGB en OCMW Haacht wordt goedgekeurd.
Aanstelling van een nieuwe dorpsdichter voor de periode 2025-2026.
Bekendmaking kan gebeuren tijdens het evenement ter gelegenheid van Gedichtendag in Habobib Haacht op dinsdag 4 februari 2025.
Volledig reglement in bijlage
Timing
Eind september 2024 | Oproep dorpsdichter op sociale media (Sprekend beeld met fotograaf en dorpsdichter) |
Oktober 2024 | Oproep dorpsdichter in Hecht Haacht (Sprekend beeld met fotograaf en dorpsdichter) |
Zondag 5 januari 2025 | Deadline inzendingen dorpsdichter + foto’s |
Week 6-12 januari 2025 | Doorsturen van gedichten naar jury |
Maandag 13 januari 2025 | Jury komt samen om gedicht te kiezen |
Woensdag 15 januari 2025 | Dorpsdichter bekendmaken bij deelnemers |
Dinsdag 4 februari 2025 | Bekendmaking dorpsdichter Lezing van Charlotte Van den Broeck Gadget uitdelen (nog te bepalen) |
Het college van burgemeester en schepenen ging akkoord met de aanstelling van een nieuwe dorpsdichter voor de periode 1 januari 2025 tot 31 december 2026.
Een oproep voor kandidaten zal opgenomen worden in het Hecht Haacht-magazine van november/december 2024.
De dorpsdichter zal officieel worden voorgesteld op het literaire event in HaBoBIB Haacht ter gelegenheid van Gedichtendag 2025.
Het reglement in bijlage wordt aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.
De afgelopen 2 edities namen er weinig of geen kinderen deel aan de kinderdorpsdichter-wedstrijd. Daarom willen we dit opentrekken naar ‘Poëzieklas in Haacht’.
Door dit initiatief worden alle kinderen van een klas betrokken en hiermee bereiken we ook de kinderen die anders nooit met poëzie in aanraking zouden komen.
Bekendmaking kan gebeuren op de winnende school op Gedichtendag met pers.
Volledig reglement in bijlage
Kandidaturen kunnen ingediend worden tot 20 december 2024 via cultuur@haacht.be. Elke klas kan een gedicht inzenden in het thema van de poëzieweek ‘Lichaam/lijf’.
De (anonieme) gedichten worden beoordeeld door een jury bestaande uit de schepen van cultuur, de huidige dorpsdichter, de huidige kinderdorpsdichter en de leden van de kindergemeenteraad.
De poëzieklas zal officieel worden voorgesteld op Gedichtendag 2025.
Het college van burgemeester en schepenen ging akkoord met het principe tot de aanstelling van een poëzieklas voor de periode van 1 januari 2025 tot 30 juni 2025.
Een oproep voor kandidaten zal verspreid worden via het OOG. Het reglement in bijlage wordt aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.
De noodzaak en de vraag van politie en organisatie om preventieve maatregelen te treffen ihkv de openbare veiligheid tijdens het evenement Primusfeesten 2024.
Een daadwerkelijk gemeentelijk handhavingsbeleid kan de gemeente meer armslag bieden bij het afdwingbaar maken van plaatselijke politiereglementen en verordeningen.
De handhaving van administratief strafbaar gestelde overtredingen biedt de gemeente de mogelijkheid sneller te reageren op problemen van lokale aard.
Dit reglement legt de wettelijke verplichtingen en administratieve straffen vast inzake de overtredingen die in de gemeentelijke reglementen administratief strafbaar werden gesteld.
Tijdens de periode van de Primusfeesten wordt de omgeving geconfronteerd met een grote stroom bezoekers wat een potentieel risico oplevert voor de openbare veiligheid, vooral door het gebruik van glas en/of blik en het meebrengen van eigen drank (in glas). Daar niet tegen optreden impliceert een ernstig risico voor de openbare veiligheid.
Het is dan ook nodig maatregelen te nemen om het goede verloop van de Primusfeesten enerzijds en de openbare orde, rust en veiligheid van de bevolking anderzijds te verzekeren.
Het decreet lokaal bestuur.
De wet van 13 mei 1999 tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Het Koninklijk Besluit van 7 januari 2001, tot vaststelling van de procedure tot aanwijzing van de ambtenaar en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet van 13 mei 1999, betreffende de invoering van de gemeentelijke administratieve sancties.
De wet van 7 mei 2004 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming en de nieuwe gemeentewet.
De wet van 17 juni 2004 tot wijziging van de nieuwe gemeentewet.
De wet van 20 juli 2005 houdende diverse bepalingen, inzonderheid de artikelen 21 en 22.
Het Koninklijk Besluit van 17 maart 2005 tot vaststelling van de inwerkingtreding van de wet van 17 juni 2004 tot wijziging van de nieuwe gemeentewet.
Het Koninklijk Besluit van 5 december 2004, houdende vaststelling van de minimumvoorwaarden waaraan de gemeenteambtenaren moeten voldoen, zoals bepaald in artikel 119bis, §6, tweede lid, 1° van de nieuwe gemeentewet.
Het gemeentelijk politiereglement.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 augustus 2005, houdende aanwijzing provinciale ambtenaren voor het opleggen van gemeentelijke administratieve geldboetes.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Voor alle bezoekers van de Jan Primusfeesten is het verboden om eigen drank mee te brengen, in welke vorm dan ook, tijdens de hele duur van de feesten, van vrijdag 26 juli 19u tot maandag 29 juli 8u.
Voor iedereen, behalve de toegelaten uitzonderingen beschreven in artikel 3, is het verboden om binnen de perimeter, bepaald en afgebakend in artikel 4, drank te nuttigen in glazen recipiënten of in de vorm van blik, van vrijdag 26 juli 19u tot zaterdag 27 juli 8u, van zaterdag 27 juli 18u30 tot zondag 28 juli 8u en van zondag 28 juli 18u30 tot maandag 29 juli 8u. Er mag alleen getapt worden in herbruikbare bekers. Hotelporselein en bestek zijn toegelaten (borden voor eten en tassen voor koffie, thee). Stenen potten zijn niet toegelaten.
De binnen de perimeter gevestigde horecazaken hebben toestemming om zowel binnen in hun zaak als op hun afgebakende terras gebruik te maken van glazen recipiënten. De horeca-uitbaters zien erop toe dat deze glazen recipiënten enkel daar gebruikt worden en dat eventueel gesneuvelde glazen zo snel mogelijk opgeruimd worden.
De perimeter voor het verbod op glas en blik wordt als volgt afgebakend:
De controle op de bepalingen opgenomen in artikel 1 en 2 wordt uitgevoerd door de organisatoren van het evenement, zijnde “Jan Primus vzw”. Bij vaststelling van overtreding van dit reglement zullen zij de politie inschakelen. Overtredingen op de beschikkingen van deze verordening worden bestraft met een administratieve geldboete met een maximum van 350 euro.
Deze verordening wordt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt. Een afschrift van deze politieverordening zal toegezonden worden aan de deputatie van de provincieraad, aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan die van de politierechtbank.
Dit collegebesluit wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan deze eerstvolgende gemeenteraad.
De vzw Swing wil kampeergelegenheid aanbieden tijdens het bluesfestival zoals de voorgaande jaren.
De gemeente streeft naar hoge kwaliteit van de camping, aangezien het festival gespreid is over drie dagen en er een minimum aan overlast voor de omwonenden mag zijn.
Overleg tussen de gemeente en de organisatie van Swing.
Voorafgaand te bezorgen aan de dienst evenementen:
- een plan te bevatten waarop duidelijk het perceel van de camping + de toegangsweg is aangeduid en ook de nooduitgangen;
- ondertekende toelating van de eigenaar(s) van de percelen die de camping omvat;
- inplantingsplan op schaal met duidelijke aanduiding van volgende voorzieningen:
* Perceel van de gelegenheidscamping;
* Toegangsweg(en);
* Tenminste één brandweg;
- Tussen de 4 en 8 meter breedte en een vrije hoogte van minimaal 4 meter;
- Het gras op de brandwegen moet korter worden gemaaid dan het gras op de kampeerplaatsen;
- Deze wegen moeten ten allen tijde vrij blijven zodat hulpdiensten niet dienen te keren en ook
moeten ze zichtbaar zijn zodat ze herkenbaar zijn vanuit de lucht;
* Nooduitgangen;
* Sanitaire inrichting (wasgelegenheid, toiletten en punten met drinkbaar water);
* Coördinatiepost – Secretariaat (telefoon, informatie, veiligheid);
* Bluspost met aanduiding aard en aantal blustoestellen;
* EHBO-post;
Voorafgaand aan de opening van de camping:
Voorafgaand aan de opening van de camping moet de uitbater het gehele terrein en omgeving controleren. Dit om tegen te gaan dat kandidaat-kampeerders vooraf materialen en goederen ter plaatse hebben gebracht. De brandweercontrole van de camping vindt plaats op vrijdag 16/08/2024 om 11u.
De campinghouder is verplicht om tijdens genoemd tijdstip aanwezig te zijn.
Alle opgelegde veiligheidsvoorzieningen dienen uiterlijk bij de brandweercontrole aanwezig en uitgevoerd te zijn. Indien hieraan niet wordt voldaan, wordt de vergunning op beslissing van de burgemeester ingetrokken.
Tijdens het festival:
Buiten de toegelaten camping kan nergens worden gekampeerd. De camping is enkel toegankelijk voor festivalgangers met een geldig campingticket.
Het kamperen wordt toegestaan vanaf vrijdag 16 augustus 2024 om 12u tot en met maandag 19 augustus 2024 om 12u.
De campinghouder moet alle maatregelen nemen om te voorkomen dat er buiten deze uren wordt gekampeerd.
De camping moet permanent worden uitgebaat door de verantwoordelijke of zijn aangestelde.
Het is verboden gebruik te maken van:
- het aanleggen van open vuren en het gebruiken van kaarsen en fakkels.
- generatoren. (uitgezonderd campinghouders).
- alle vormen van vuurwerk.
- elektronisch versterkte muziekbronnen in welke vorm dan ook.
De campinghouder is tevens verplicht op te treden tegen geluidsoverlast op zijn camping veroorzaakt door kampeerders.
Inrichting - Uitrusting van de camping
Aan de coördinatiepost moet verplicht een infobord met volgende gegevens op een goed zichtbare plaats worden geplaatst:
- Lijst met noodnummers;
- Inplantingsplan van de camping;
- Contactgegevens EHBO;
- Deze lijst is niet limitatief.
In de EHBO-post moet verplicht een EHBO-set aanwezig zijn met voldoende materiaal berekend op het aantal kampeerders aanwezig op de camping.
De camping moet volledig kunnen worden afgesloten zodat kampeerders zonder geldig ticket de camping niet kunnen betreden.
De camping moet beschikken over voldoende sanitaire gelegenheid.
De camping moet beschikken over minimaal 1 bluspost met 2 goedgekeurde poederblusser type ABC 6kg per 500 kampeerders, met een minimum van 4 goedgekeurde brandblussers.
Alle voorschriften inzake brandpreventie van de brandweer moeten strikt worden nageleefd. De camping is verplicht voldoende verlichting aan toiletten, douches, brandwegen en nood- en toegangswegen aan te brengen.
Afvalverwerking
Het afval op de camping wordt beschouwd als bedrijfsafval en dus is er een verplichting van gescheiden afvalstromen volgens de OVAM-wetgeving. De uitbater van de camping sluit een contract af met een private afvalinzamelaar voor de verwerking van het afval.
Gelet op het decreet lokaal bestuur
Gelet op inzonderheid de artikels 119, 119bis en 119ter van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op de wet van 13 mei 1999 tot invoering van gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 7 januari 2001, houdende vaststelling van de procedure tot aanwijzing van de ambtenaar en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet van 13 mei 1999, betreffende de invoering van de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 27 juni 2005, houdende de aanwijzing van provinciale ambtenaren voor het opleggen van de administratieve geldboetes;
Gelet op de wet tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming en de nieuwe gemeentewet;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad d.d. 25 februari 2008 houdende de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Leuven en de gemeente Haacht inzake terbeschikkingstelling bemiddelaar gemeentelijk administratieve sancties (GAS);
Gelet op de omzendbrief OOP 30 bis aangaande de uitvoering van de wetten van 13 mei 1999 tot invoering van de gemeentelijke administratieve sancties, van 7 mei 2004 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming en de nieuwe gemeentewet en van 17 juni 2004 tot wijziging van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 5 december 2004 houdende vaststelling van de minimumvoorwaarden waaraan de gemeenteambtenaren moeten voldoen, zoals bepaald in artikel 119bis, §6, tweede lid, 1° van de nieuwe gemeentewet;
Gelet op het gemeentelijk politiereglement
Gelet op de wet van 14 juli 1971 betreffende de handelspraktijken, de wet van 13 augustus 1986 betreffende de ambulante handel, en artikel 2 van het Koninklijk Besluit van 11 augustus 1987 betreffende goederen die niet op de openbare weg mogen verkocht worden;
Gelet op elke regelgeving en omzendbrief die voormelde regelgeving of omzendbrieven aanvult en/of verbetert en/of verklaart na de publicatie ervan.
Ter gelegenheid van het bluesfestival Swing 2024 op vrijdag 16, zaterdag 17 en zondag 18 augustus 2024 is kamperen toegelaten op het gelegenheidskampeerterrein Heike van vrijdag 16 augustus 2024 om 12u tot en met maandag 19 augustus 2024 om 12u. De uitbater dient zich te houden aan de maatregelen opgelegd in dit besluit:
Voorafgaand te bezorgen aan de dienst evenementen:
- een plan te bevatten waarop duidelijk het perceel van de camping + de toegangsweg is aangeduid en ook de nooduitgangen;
- ondertekende toelating van de eigenaar(s) van de percelen die de camping omvat;
- inplantingsplan op schaal met duidelijke aanduiding van volgende voorzieningen:
* Perceel van de gelegenheidscamping;
* Toegangsweg(en);
* Tenminste één brandweg;
- Tussen de 4 en 8 meter breedte en een vrije hoogte van minimaal 4 meter;
- Het gras op de brandwegen moet korter worden gemaaid dan het gras op de kampeerplaatsen;
- Deze wegen moeten ten allen tijde vrij blijven zodat hulpdiensten niet dienen te keren en ook
moeten ze zichtbaar zijn zodat ze herkenbaar zijn vanuit de lucht;
* Nooduitgangen;
* Sanitaire inrichting (wasgelegenheid, toiletten en punten met drinkbaar water);
* Coördinatiepost – Secretariaat (telefoon, informatie, veiligheid);
* Bluspost met aanduiding aard en aantal blustoestellen;
* EHBO-post;
Voorafgaand aan de opening van de camping:
Voorafgaand aan de opening van de camping moet de uitbater het gehele terrein en omgeving controleren. Dit om tegen te gaan dat kandidaat-kampeerders vooraf materialen en goederen ter plaatse hebben gebracht. De brandweercontrole van de camping vindt plaats op vrijdag 16/08/2024 om 11u.
De campinghouder is verplicht om tijdens genoemd tijdstip aanwezig te zijn.
Alle opgelegde veiligheidsvoorzieningen dienen uiterlijk bij de brandweercontrole aanwezig en uitgevoerd te zijn. Indien hieraan niet wordt voldaan, wordt de vergunning op beslissing van de burgemeester ingetrokken.
Tijdens het festival:
Buiten de toegelaten camping kan nergens worden gekampeerd. De camping is enkel toegankelijk voor festivalgangers met een geldig campingticket.
Het kamperen wordt toegestaan vanaf vrijdag 16 augustus 2024 om 12u tot en met maandag 19 augustus 2024 om 12u.
De campinghouder moet alle maatregelen nemen om te voorkomen dat er buiten deze uren wordt gekampeerd.
De camping moet permanent worden uitgebaat door de verantwoordelijke of zijn aangestelde.
Het is verboden gebruik te maken van:
- het aanleggen van open vuren en het gebruiken van kaarsen en fakkels.
- generatoren. (uitgezonderd campinghouders).
- alle vormen van vuurwerk.
- elektronisch versterkte muziekbronnen in welke vorm dan ook.
De campinghouder is tevens verplicht op te treden tegen geluidsoverlast op zijn camping veroorzaakt door kampeerders.
Inrichting - Uitrusting van de camping
Aan de coördinatiepost moet verplicht een infobord met volgende gegevens op een goed zichtbare plaats worden geplaatst:
- Lijst met noodnummers;
- Inplantingsplan van de camping;
- Contactgegevens EHBO;
- Deze lijst is niet limitatief.
In de EHBO-post moet verplicht een EHBO-set aanwezig zijn met voldoende materiaal berekend op het aantal kampeerders aanwezig op de camping.
De camping moet volledig kunnen worden afgesloten zodat kampeerders zonder geldig ticket de camping niet kunnen betreden.
De camping moet beschikken over voldoende sanitaire gelegenheid.
De camping moet beschikken over minimaal 1 bluspost met 2 goedgekeurde poederblusser type ABC 6kg per 500 kampeerders, met een minimum van 4 goedgekeurde brandblussers.
Alle voorschriften inzake brandpreventie van de brandweer moeten strikt worden nageleefd. De camping is verplicht voldoende verlichting aan toiletten, douches, brandwegen en nood- en toegangswegen aan te brengen.
Afvalverwerking
Het afval op de camping wordt beschouwd als bedrijfsafval en dus is er een verplichting van gescheiden afvalstromen volgens de OVAM-wetgeving. De uitbater van de camping sluit een contract af met een private afvalinzamelaar voor de verwerking van het afval.
De gemeenteraad bekrachtigt dit besluit.
Voor de organisatie van Swing 2024 werden diverse toelatingen goedgekeurd m.b.t. o.m. het gebruik & inname van het openbaar domein, geluidsnormen, verkeer, ....,
De noodzaak en de vraag van politie en organisatie om preventieve maatregelen te treffen ihkv de openbare veiligheid tijdens het evenement Swing 2024.
Een daadwerkelijk gemeentelijk handhavingsbeleid kan de gemeente meer armslag bieden bij het afdwingbaar maken van plaatselijke politiereglementen en verordeningen.
De handhaving van administratief strafbaar gestelde overtredingen biedt de gemeente de mogelijkheid sneller te reageren op problemen van lokale aard.
Dit reglement legt de wettelijke verplichtingen en administratieve straffen vast inzake de overtredingen die in de gemeentelijke reglementen administratief strafbaar werden gesteld.
Tijdens de periode van het evenement Swing 2024 wordt de omgeving geconfronteerd met een grote stroom bezoekers wat een potentieel risico oplevert voor de openbare veiligheid, vooral door het gebruik van glas en/of blik en het meebrengen van eigen drank (in glas). Daar niet tegen optreden impliceert een ernstig risico voor de openbare veiligheid.
Het is dan ook nodig maatregelen te nemen om het goede verloop van het evenement Swing 2024 enerzijds en de openbare orde, rust en veiligheid van de bevolking anderzijds te verzekeren.
Voor alle bezoekers van Swing 2024 is het verboden om eigen drank mee te brengen, in welke vorm dan ook
Voor iedereen is het tijdens Swing 2024 verboden om drank te verschaffen in glazen recipiënten
Timing:
vanaf vrijdag 16 augustus 16u tot maandag 19 augustus 8u.
Perimeter:
Voor alle bezoekers van Swing 2024 is het verboden om eigen drank mee te brengen, in welke vorm dan ook; en voor iedereen is het tijdens Swing 2024 verboden om drank te verschaffen in glazen recipiënten.
Tijdschema:
Perimeter:
Dit besluit wordt bekrachtigd door de eerstvolgende gemeenteraad.
Jaarlijks wordt door OVSG de aanpassing doorgestuurd voor het schoolreglement, deze moeten dan geïntegreerd worden in het schooleigen document.
Bevoegdheid
De bestaande schoolreglementen gewoon basisonderwijs met inbegrip van de infobrochure, van het schooljaar 2023-2024 worden opgeheven.
De hierbij gevoegde schoolreglementen 2024-2025 worden goedgekeurd.
De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure.
Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.